Autors i Autores

Joan Pla

Comentaris d'obra

Este llibre, escrit especialment per a lectors i lectores juvenils, ens endinsa, a través de la seua lectura, pels paisatges costaners i els carrers peniscolans. Els personatges protagonistes són xics i xiques que s’unixen cada estiu per tal de passar estones junts. La història la conta en primera persona un xic de la colla, Fantallima, anomenat així perquè sempre prenia esta beguda. Els seus amics i amigues també són coneguts a través d’altres malnoms que ens els fan més pròxims: el faldut Tubarro o Sandvitxa, una xica de París, filla de mare i pare peniscolans.

Tot comença quan la gent de la colla comenta la llegenda que explica que quan el Papa Luna va morir, l’anell va desaparèixer del seu dit. Esta conversa porta a llogar una barqueta, a internar-se en una cova, a descobrir passadissos secrets, així com gent de dubtosa reputació. Un assassinat, un segrest i la recerca d’informació pels carrers de Peníscola fan la resta.
 

(Tere Izquierdo Salom: "L'anell del Papa Luna, de Joan Pla: recorrem Peníscola", BeCeroles, núm. 3, 2008, p. 207-208. Llegir l'article complet)

* * *

El cas, però, és que —per fi— un autor com Joan Pla era homenatjat pel conjunt de tota la seua trajectòria llarga i prolífica com a escriptor, bàsicament d’obres de narrativa juvenil, i això ja era en si mateix un motiu d’alegria. Per sort, donada la qualitat d’alguns dels millors escriptors valencians de literatura infantil i juvenil que tenim actualment en actiu, no n’era l’únic que es mereixia la distinció, però d’alguna manera per algú s’havia de començar i aquest és el fet positiu. Per altra banda, el nom de Joan Pla era —i és— indiscutible. No debades fou un dels nostres autors pioners en el conreu del gènere i, probablement, qui inaugurà entre els valencians la novel·la juvenil contemporània amb Mor una vida, es trenca un amor. Però, sobretot, de Joan Pla s’ha de destacar que, amb els anys s’ha mostrat ben actiu i que ha estat capaç d’escriure un conjunt bastant voluminós de narracions d’una coherència i estil inconfusible, mereixedores del reconeixement rebut, perquè amb Joan Pla l’aventura ha estat contínua i, per sort, ho continua sent encara.

(Josep Antoni Fluixà: "Joan Pla i l’aventura iniciàtica", Caràcters, núm. 53, 2010, p. 46)

* * *

Un altre dels escriptors que mereix ser ressenyat, i que ha sigut anomenat ja en referir-nos als inicis del panorama actual, és Joan Pla, nascut el 1942 a Artana (la Plana Baixa), autor, sobretot, de novel·les juvenils, però que no ha descuidat tampoc escriure obres infantils. De fet, és un autor molt prolífic, les obres del qual tenen unes característiques comunes, tant temàticament com estilísticament identificables. En cada una hi podem trobar, per exemple, una colla d’amics o una parella que protagonitzen l’experiència o la història narrada, un element que trenca la rutina diària i que incita a l’aventura, una narració centrada en el personatge implicat en el nucli bàsic de l’argument principal i un espai ambiental o històric valencià. A més, en els textos narratius de Joan Pla es reflexa sempre un contrast permanent entre idees com l’amor i la mort, i el plantejament, sovint, de distintes problemàtiques actuals de la joventut. Entre les seues moltes obres cal destacar La màquina infernal, El misteri del temple grec, L’anell del papa Luna, L’illa del Faraó, La venjança dels criptosaures, Només la mar ens parlarà amor, El tresor de Barba-rossa, El misteriós punyal del pirata i L’autobús d’aniràs i no tornaràs.

(Josep Antoni Fluixà: "Panorama de la literatura infantil i juvenil al País Valencià", L'Aiguadolç, núm. 39, tardor del 2011, p. 18)