Autors i Autores

Jaume Cela

La visita de la dama.

Edat de lectura

Els lectors i lectores a partir de dotze anys se sentiran atrets per la temàtica d'aquesta novel·la realista basada en l'amistat entre dos joves. El fet que els protagonistes hagin d'afrontar situacions complexes fa que la seva lectura sigui un punt de partida per a la reflexió de temes latents en la societat actual.

Argument

En Martí, un noi que viu amb els seus pares, i en Miquel, un noi que viu al barri d'Horta amb el seu avi, es coneixen casualment a l'escullera del port de Barcelona. A partir d'aquest moment, inicien una intensa amistat marcada per la necessitat de trobar algú en qui confiar els seus sentiments més íntims. El descobriment de les vivències de l'avi d'en Miquel els marca profundament. Amb la intenció d'entendre el món interior que s'ha construït l'avi per combatre el sentiment de soledat que l'oprimeix, els dos joves intervenen positivament en la seva vida.
La vida de l'avi és plena de sorpreses i de misteris. D'ençà de la mort de la seva dona, s'ha fet càrrec del seu nét, en Miquel, els pares del qual havien mort en un accident automobilístic. Es construeix una realitat imaginària que alimenta la seva esperança de futur: escriu, cada dia, breus poemes a la seva enamorada, la dama del Paraigua del Parc de la Ciutadella.
El suport mutu que es donen els dos amics els permet superar les situacions difícils que se'ls presenten. Per en Miquel una de les més complicades é la provocada per la mort del seu avi. L'amistat entre ambdós es consolida, doncs, després d'aquest fet:

"Un dia ens convidarem al lloc on ens vam conèixer i ho celebrarem mirant el mar, el mateix mar que l'avi contemplava quan esperava el seu misteriós desig mariner. Aquest mar que va ser el primer testimoni de la nostra amistat." (p. 158)

Tema

Cela tracta amb especial encert el complex entramat de sentiments que configura el tema central de la novel·la. L'actitud positiva dels diferents personatges davant de les situacions difícils expressa la seva capacitat d'afrontar la realitat en moments diversos de la seva vida. El tema recurrent de la novel.la és el sentiment de solitud dels éssers humans i la seva necessitat de comunicació. És per això que Jaume Cela conclou la novel.la amb les paraules següents: "Si aquell vespre en Miquel hagués tornat al zoològic, hi hauria trobat una dona sense nom que vessava unes llàgrimes sense saber com." (p. 159)
Tota l'obra gira entorn de l'amistat incondicional entre els dos adolescents, lligam que s'enforteix en els moments més difícils. No cal que dues persones visquin vides paral·leles per iniciar una amistat, solament cal descobrir els interessos comuns i donar suport a l'altre quan cal.
L'atzar intervé i condiciona la vida dels personatges, com a la vida real: una dona sense nom llegeix fortuïtament els poemes que l'avi adreça a la dama del Paraigua, els nois es coneixen per atzar, casualment els seus noms tenen les mateixes inicials (MCT) i ambdós han d'estudiar a l'estiu.
A través de l'actitud dels personatges, l'autor ens demostra que encara que sembli que dues persones viuen en mons diferents sempre es pot trobar un punt comú entre elles. Un clar exemple és el cas de l'avi d'en Miquel i la desconeguda dona del parc: tots dos se senten sols al final de les seves vides, tots dos desitgen estimar algú. Aquests dos personatges han patit la mort dels éssers més volguts i, contràriament al que es podria pensar, ambdós esperen la mort amb placidesa. Aquesta, però, sempre es presenta inesperadament. Tanmateix, els personatges aprenen que la por a la mort no s'arriba a superar mai, sinó que simplement s'aprèn a viure amb aquesta angoixa.

Personatges

Les diferents situacions que toca viure als dos nois marquen la seva manera d'entendre la realitat.
En Martí és un noi que compta amb el suport incondicional dels seus pares, va a l'escola i té els problemes normals dels nois de la seva edat: li agrada una xicota que es diu Andrea i ha d'estudiar a l'estiu per poder passar al curs següent.
En Miquel fa dos anys que ha perdut els seus pares, viu amb el seu avi i no té gaire temps de fer amics. Malgrat tot, aposta per una nova amistat.
En Martí aprèn a valorar la seva família quan coneix la realitat que li toca viure al seu amic Miquel. És en aquest moment quan en Martí comença a prendre decisions que ajudaran a consolidar l'amistat iniciada amb el seu company. Per contraposició, en Miquel aprèn, a través de l'amistat, com viure sense els adults.
El món dels adolescents contrasta vivament amb el de l'avi que, al final de la seva vida, es construeix un món a la seva mida basat en l'amor, a l'espera de la mort. Afronta el passat vivint entre el desig i la realitat. De mica en mica, guia el seu nét cap al futur, li transmet valors com l'amistat o la capacitat de prendre decisions i de superar situacions doloroses. Paral.lelament, la dona sense casa simbolitza l'aïllament de la gent gran a les grans ciutats i la necessitat de mantenir vives les esperances.

Suggeriments didàctics

1. L'alumnat ha de ser capaç d'intercanviar les seves experiències lectores amb altres companys i companyes. Amb aquesta finalitat, proposem que, després de llegir la novel·la, el nois i les noies elaborin preguntes sobre la història i les formulin després als altres lectors. D'aquesta manera s'intercanviaran opinions sobre el llibre.

2. Com en la vida real, la vida dels protagonistes està marcada per l'atzar. En efecte, si analitzem les nostres experiències reals, comprovarem que es produeixen moltes coincidències amb els amics o amb altra gent. L'experiència dels joves lectors pot servir per elaborar relats breus. Sols cal que recordin moments de la seva vida o de la vida d'algun conegut marcats per l'atzar. Fet això, ja disposen del motiu per a inventar una història.

3. L'acte de llegir s'inicia quan el lector tria el llibre: per què aquest i no un altre? Convé que els nois i les noies sàpiguen explicar en quins elements s'han fixat per escollir-lo:

  • Els ha atret el títol?
  • N'han llegit la contraportada?
  • Ja coneixien l'autor?
  • Han llegit altres llibres d'aquesta col.lecció?
  • Els ha atret el tipus de lletra? La brevetat dels capítols?
  • O simplement n'han llegit el començament i els ha agradat?