Santanyí acull els XLIII Premis Cavall Verd

Els dies 27 i 28 de març es va celebrar la quaranta-tresena edició dels premis de poesia de lAELC, que han rebut Sebastià Alzamora per Sala Agusta seguit de Llengua materna i Jordi Fité per la traducció al català de Poesia completa, d’Elizabeth Bishop. Enguany, les activitats entorn dels premis s’han fet a Santanyí i han estat dedicades a la poesia i les arts visuals. 

Recupera els actes en imatges

L’any 1984 l’Associació d’Escriptors en Llengua Catalana va instituir els Premis Cavall Verd per reconèixer el millor llibre de poesia de l’any. El 1985, un any més tard, s’hi va afegir el premi de traducció poètica. Des d’aleshores, la cronologia d’aquests guardons recull poetes i traductors de renom de les lletres catalanes. Aquest any, s’hi sumen Sebastià Alzamora, Premi Josep M. Llompart per Sala Agusta seguit de Llengua materna (Proa, 2025), i Jordi Fité, Premi Rafel Jaume per la traducció de Poesia completa, d’Elizabeth Bishop (Edicions de 1984). La notícia es va anunciar divendres, 27 de març, durant una roda de premsa als Jardins de la Misericòrdia de Palma amb els guanyadors; Sebastià Portell, president de l’AELC, i Joan Tomàs Martínez Grimalt, vicepresident per les Illes.

Una particularitat dels Premis Cavall Verd és el programa d’activitats que s’organitza amb motiu del lliurament. Enguany, els actes es van dedicar al diàleg entre la poesia i les arts visuals. Dissabte, 28 de març, la Casa Blai Bonet va acollir una conversa amb Vicenç Altaió, escriptor, traductor i crític d’art; Anna Dot, artista i investigadora, i Laura Torres Bauzà, poeta i artista visual. Conduïda per Carles Fabregat, poeta i vocal de l’Associació, i celebrada a la sala polivalent on s’exposen algunes de les làmines de Blai Bonet, la taula rodona es va centrar en la fusió de diverses disciplines. Els convidats van parlar de les seves experiències i de referents com Joan Fontcuberta, Joan Miró o el mateix Blai Bonet. Més tard, Sebastià Alzamora i Jordi Fité van conversar amb la periodista Anna de la Salud sobre els llibres premiats i van llegir-ne alguns versos. 

Una seixantena de persones va assistir al dinar de lliurament, que es va fer al restaurant Ca’n Calent, a Campos, presentat per l’escriptora i actriu Carme Serna. Begonya Pozo, membre del jurat, va recordar la importància de l’exercici de memòria històrica que proposa Sebastià Alzamora, que va rebre el premi de mans de Llucia Serra, vocal de l’AELC per les Illes. En el cas de Jordi Fité, Miquel Bezares, també membre del jurat, va fer una intervenció elogiant la traducció del volum de Bishop. Noèlia Díaz Vicedo, vocal de l’Associació per les Illes, va ser l’encarregada de lliurar-li la ploma i el diploma. 

La cloenda de les activitats va ser lespectacle que es va poder veure a la tarda al Teatre Principal de Santanyí, amb música, poemes i disseny creats per a l’ocasió a partir de l’audiovisual que TEA (Tenerife Espacio de las Artes) va fer sobre el muntatge d’una exposició d’Amparo Sard. La intervenció va anar a càrrec de Miquel Àngel Aguiló, músic; Jèssica Ferrer Escandell, poeta i performer, i Diego Martínez, clown i músic. 

Aquesta activitat ha estat possible gràcies al patrocini del Consell de Mallorca, el suport de CEDRO i de la Institució de les Lletres Catalanes i la col·laboració de l’Ajutament de Santanyí i de la Fundació Mallorca Literària.

Fotografia: © Carme Esteve / AELC