Jornades de Llengua i Literatura. Imatge i text

21 de setembre de 2016

Els dies 14 i 15 d'octubre tindrà lloc la segona edició de les jornades de llengua i literatura organitzades pel Col·legi de Llicenciats de Catalunya. Compten amb la col·laboració de l'AELC, de l'editorial Barcanova, de la Institució de les Lletres Catalanes i del Centre de Recursos Educatius ONCE Barcelona.


Destinades al professorat de llengua i literatura de primària i de secundària, tenen l’objectiu principal de reflexionar, compartir experiències i actualitzar informació sobre la didàctica de la llengua i la literatura. Aquesta segona edició girarà entorn del foment de la comprensió lectora i de la pràctica de l’escriptura, en un context en què predomina la imatge en tots els suports, especialment en el digital.


Les Jornades constaran d'una taula rodona, una conferència, i dos blocs de cinc tallers cadascun. Els participants assistiran a la conferència i a la taula rodona i hauran d’escollir prèviament els tallers que es faran en paral·lel.


Els socis de l'AELC tenen descompte en la inscripció (escolliu l'opció «Altres col·legis o entitats organitzadores»).



Enllaç a les inscripcions i al programa: http://www.cdl.cat/cursos-i-activitats?of=363

 


Programa

Divendres 14 d’octubre



15 h. Acollida



15.30 h. Acte inaugural



16 h. Taula rodona: Imatge o text?

Ponents:

Daniel Cassany, professor d'anàlisi del discurs a la Universitat Pompeu Fabra

Oriol Garcia Quera, autor especialitzat en còmic històric

Lluís Payrató, professor de lingüística aplicada a la Universitat de Barcelona

Laura Borràs, directora de la Institució de les Lletres Catalanes



Moderadors: Jacint Bassó i M. Dolors Martí



18 h. a 18.30 h. Pausa



18.30 h. a 20 h. 5 Tallers simultanis:



1. Escriptura i imatge en xarxa. L’aprenentatge comunicatiu a través d’internet, Joan Fontdeglòria Solà, professor de Llengua i Literatura i coordinador pedagògic de l’Institut Príncep de Girona (Barcelona)



2. Aprendre amb Joan Brossa. Entre la imatge i la paraula, Judith Barnés, Llicenciada en Humanitats, gestora cultural de la Fundació Joan Brossa



3. Avantantges i inconvenients dels nous suports i noves praxis a l’aula en l’ensenyament de la llengua i literatura amb alumnes amb discapacitat visual, Manel Eiximeno, director del Centre de Recursos Educatius ONCE BARCELONA, Marta Baldrich, coordinadora del Servei d’Adaptació de CRE ONCE BARCELONA, Ma. Teresa Corbella, coordinadora del Servei TIC del CRE ONCE BARCELONA



4. Literatura i noves tecnologies:“Crea el teu còmic”, Lara Rosety Jiménez de Parga, (Creator Street)



5. Els gèneres publicitaris,un binomi fantàstic: imatge i text, Jordi Folck, Professor universitari (UIC; UAB; URV; UB)

 

Dissabte 15 d’octubre



9  h. Acollida



9 h.  a 11.30 h. 5 Tallers simultanis:



6. L’ortografia al carrer, Jaume Rafecas, professor de Llengua catalana al Cicle Superior de Primària a l’escola pública Dr. Estalella Graells, de Vilafranca del Penedès



7. La veu narradora en el relat cinematogràfic, Mercè Coll, professora de filosofia de Secundària i professora de Literatura i cinema a la Universitat de Barcelona



8. El cinema i la llengua i literatura, Carme Morell, professora de llengua i de guió televisiu i cinematogràfic a CESAG



9. L’àlbum il·lustrat i la literatura infantil digital, Cristina Correro, professora associada a la Universitat Autònoma de Barcelona, coordinadora del màster online en literatura infantil i juvenil i membre del grup de recerca GRETEL i de la Junta Rectora de l'Associació de Mestres Rosa Sensat.



10. Narracions digitals amb realitat virtual immersiva, Alícia Cañellas, llicenciada en Pedagogia, fundadora d'aCanelma (http://www.acanelma.es)



11.30 h. a 12 h. Pausa



12 h. a 13.30 h. Conferència Guionistes invisibles, influència d'imatges literàries en el cinema, l'art...



a càrrec de Jordi Balló, escriptor, professor de la Universitat Pompeu Fabra i gestor cinematogràfic .



13.30 h. a 14 h. Cloenda


RESUMS DELS TALLERS


1. Escriptura i imatge en xarxa. L’aprenentatge comunicatiu a través d’internet

Immersos en una societat en què Internet s'ha convertit en la xarxa de comunicació global i transversal, l'escriptura i l'audiovisual en són les dues eines clau. Per escrit i/o amb imatges, tant si estudiem, com si treballem, com si ens relacionem, hem de redactar, enregistrar, fotografiar i compartir sovint massivament el que fem. Ningú no podrà dir mai més, doncs, que no és important escriure i comunicar-se amb la màxima concreció i correcció possibles. En som conscients, tots plegats? Podem aprofitar la mateixa xarxa per millorar l'aprenentatge comunicatiu dels alumnes? Els entorns virtuals, l'escriptura i publicació en línia o l'edició audiovisual poden ser els nostres aliats.


A càrrec de Joan Fontdeglòria Solà, professor de Llengua i Literatura i coordinador pedagògic de l’Institut Príncep de Girona (Barcelona). Autor de materials didàctics per a l’ESO i el Batxillerat, ha estat reconegut en diversos certàmens per projectes d'innovació pedagògica (Fòrum digital, Pren la paraula!, Càpsules d'aprenentatge, etc.)


2. Aprendre amb Joan Brossa. Entre la imatge i la paraula

En aquest taller descobrirem el significat de la poesia de Joan Brossa a partir de l’observació d’alguns dels seus poemes i de les tècniques que emprava durant el procés creatiu. A continuació, i prenent com a referència aquest model, concebrem poemes visuals i escrits que conformaran un poemari col·lectiu.


A càrrec de Judith Barnés, Llicenciada en Humanitats, gestora cultural de la Fundació Joan Brossa des Responsable de conceptualitzar i desenvolupar un projecte educatiu per a l’entitat centrat en l’observació, la creativitat i la reflexió. També ha estat la impulsora del blog educatiu “laberints brossians” que conté recursos educatius per treballar el poeta a l’aula així com projectes innovadors en què l’obra de Brossa n’és la protagonista. Ha col·laborat en el desenvolupament de propostes educatives per a museus i fundacions, també ha generat continguts didàctics per a llibres de text i ha impartit sessions formatives a diferents graus i màsters sobre gestió cultural i didàctica del patrimoni.


3. Avantantges i inconvenients dels nous suports i noves praxis a l’aula en l’ensenyament de la llengua i literatura amb alumnes amb discapacitat visual

En aquest taller farem una primera part de presentació institucional sobre qui som i què fem (enmarcat en el context de la Jornada), mostrarem el nostre procés d’adaptació a partir d’un llibre paper i la seva adaptació en braille o format sonor, i a continuació una mirada als nous suports i noves praxis (llibres digitals, formats pdf, plataformes digitals, enllaços web, etc.), com cal utilitzar-los i quines pautes cal conèixer per tal que siguin accessibles amb les eines que utilitzen els alumnes amb discapacitat visual (magnificadors i lectors de pantalla).


A càrrec de Manel Eiximeno, director del Centre de Recursos Educatius ONCE BARCELONA, Marta Baldrich, coordinadora del Servei d’Adaptació de CRE ONCE BARCELONA, Ma. Teresa Corbella, coordinadora del Servei TIC del CRE ONCE BARCELONA


4. Literatura i noves tecnologies:“Crea el teu còmic”

Aprofitem la passió que desperten les noves tecnologies en els joves per desenvolupar les seves competències lingüístiques! En aquest taller, els mestres podran crear i protagonitzar un còmic/novel·la gràfica utilitzant eines digitals. Guiats pas a pas per la metodologia de Creator Street, descobriran una nova manera de treballar diverses competències bàsiques i motivar els seus alumnes. No es requereixen coneixements digitals previs, només ganes d’aprendre i passar una bona estona!


A càrrec de Lara Rosety Jiménez de Parga, (Creator Street), llicenciada en Dret i Educació, creadora experiències d’aprenentatge que desenvolupin les competències creatives i emocionals. Ha col·laborat en el projecte “readImagine”, una adaptació de llibres tradicionals a contes interactius per iPad.


5. Els gèneres publicitaris,un binomi fantàstic: imatge i text

En un entorn digital, en una món tecnològic on governa la imatge per damunt del text cal fer una ullada a les aportacions de Henri Joannis que va definir els gèneres publicitaris i que segueixen d'actualitat. L'explosió de la imatge publicitària i el text com a binomi i retruc final


A càrrec de Jordi Folck, llicenciat en ciències de la informació en les branques de periodisme i publicitat treballa des de 1989 en agències de publicitat compaginant  la seva feina amb l'escriptura creativa i la docència. Professor universitari (UIC; UAB; URV; UB)  en comunciació audiovisual i publicitat és autor de 25 llibres amb els quals ha aconseguit 9 premis literaris. És DEA per la UIC i prepara la seva tesi doctoral sobre les teories de generació d'idees que, procedents de la publicitat troben la seva aplicació al camp narratiu.


6. L’ortografia al carrer

L'ús generalitzat de les màquines fotogràfiques digitals, primer, i els telèfons mòbils després –d'una banda– i la disponibilitat a les aules de les pissarres digitals –de l’altra– em van fer decidir a engegar aquest projecte, amb el qual he somniat molts anys. La trista realitat de la nombrosa presència de faltes d’ortografia als rètols del carrer –escrits en català– té un vessant positiu: es pot aprofitar per ensenyar ortografia. A l’aula, l’aplicació didàctica dels recursos que presento en aquesta web m’ha sorprès a mi mateix i m’ha donat un rendiment extraordinari. Per primera vegada en ma vida, molts alumnes volien allargar la classe..! La web posa a l'abast de tothom –de forma oberta i gratuïta– el treball d'ortografia (i de morfologia, sintaxi... de llengua en general) que des de fa uns anys estic posant en pràctica a l'escola Estalella de Vilafranca del Penedès. Es basa en la meva col·lecció de fotografies de rètols amb faltes. A partir d'aquí, es tracta d'una sèrie de presentacions ben organitzades i estructurades, en tres formats diferents (PowerPoint, SMART Notebook i PDF), amb la corresponent col·lecció d'exercicis i solucions de cada tema (en Word).


A càrrec de Jaume Rafecas, professor de Llengua catalana al Cicle Superior de Primària a l’escola pública Dr. Estalella Graells, de Vilafranca del Penedès. Autor del projecte “ortografia al carrer” http://lortografiaalcarrer.cat/


7. La veu narradora en el relat cinematogràfic

En el cinema la qüestió de la veu narradora presenta unes dificultats específiques pel fet de que el material d’expressió utilitzat inclou signes visuals i sonors. A diferencia de les paraules, les imatges no parlen sinó que mostren, malgrat que efectivament el mostrar és una manera de dir. En la mostració d’una escena intervenen diferents mecanismes de significació, des de la planificació fins els moviments de càmera, sense oblidar el muntatge que articula els segments d’espai i de temps que composen el relat fílmic. La relació entre imatge i paraula en el cinema ens permet entendre que són dos formes de representació que interactuen en la comprensió d’un relat, sigui oral o escrit. Analitzarem tots els aspectes apuntats a partir de fragments fílmics


A càrrec de Mercè Coll, professora de filosofia de Secundària i professora de Literatura i cinema a la Universitat de Barcelona. Ha participat en projectes d’investigació del Centre Dona i Literatura de la Universitat de Barcelona. Ha format part de la cooperativa de mitjans audiovisuals Drac Màgic des de 1988 a 2012 i ha codirigit la Mostra de films de dones de Barcelona des del 2004 a 2010. Ha participat en nombrosos cursos de formació dels professorat i en diversos masters i postgraus de la Universitat Autònoma de Barcelona i de la Universitat de Barcelona. Ha realitzat tres cursos en l’institut d’Humanistat del CCCB entre 2009 i 2013.


8. El cinema i la llengua i literatura

Taller on tindreu l’ocasió de treballar el cinema com a eina didàctica de primer ordre. Perquè el cinema no pot ser un recurs per cloure el trimestre, ni podem posar una pel.lícula només els dies que plou o, en el millor dels casos, usar-lo exclusivament per ensenyar valors o història. Amb el cinema s’ensenya literatura: recursos retòrics, narrativa, descripció,…i llengua, perquè estem davant un llenguatge, audiovisual en aquest cas, que potencia i aclareix el funcionament de la llengua parlada i escrita. El taller s’adaptarà als mestres d’educació secundària i als de primària, ja que, segons les edats, es treballa d’una manera o de l’altra. Cal que els alumnes hagin visionant, dies abans, la pel.lícula Up.


A càrrec de Carme Morell, llicenciada en Filologia Hispànica. Doctora en filologia catalana i lingüística general, va treballar quinze anys a TV3 com a guionista de sèries de ficció, al costat de Josep M. Benet i Jornet i va escriure pel.lícules per a Ventura Pons. Paral.lelament es dedicava a la investigació del teatre català i del cinema i a l’ensenyament, tant a secundària com a la Universitat. Avui treballa al CESAG, centre que imparteix Magisteri, Comunicació Audiovisual, Periodismes i Publicitat , com a professora de llengua y de guió televisiu i cinematogràfic i investiga aspectes relacionats amb el cinema i l’ensenyament. Membre de l’AILLC.


9. L’àlbum il·lustrat i la literatura infantil digital

La literatura infantil i juvenil ha experimentat canvis rellevants pel que fa als temes, formats, el paper creixent de les imatges i la materialitat. Totes aquestes novetats impliquen nous reptes per a la didàctica de la literatura i l’educació literària del segle XXI. Aquest taller té per objectiu principal donar eines al professor de llengua i literatura per ensenyar a llegir i a comprendre aquesta nova literatura. Així es presentaran els àlbums il·lustrats i les obres literàries digitals més recomanades per la crítica de prestigi, fent evident les característiques que els identifiquen. Es desenvoluparan les estratègies necessàries per ensenyar a llegir i a comprendre la literatura infantil i juvenil contemporània. El taller constarà d’una breu exposició didàctica i exemplificacions sobre com analitzar aquest tipus d’obres a partir de la participació activa dels seus assistents. Es lliurarà als participants un document amb les referències bibliogràfiques (àlbums il·lustrats i obres digitals) utilitzades.


A càrrec de Cristina Correro, llicenciada en filologia catalana per la Universitat de Barcelona i en Finances i Dret Internacional per la FH Frankfurt a. M. (Alemanya). Ha realitzat el Màster de Formació del Professorat i Màster de Recerca en Didàctica de la Llengua i la Literatura a la Universitat Autònoma de Barcelona. Actualment està realitzant, en aquesta mateixa universitat, el doctorat en educació dirigit per la Dr. Teresa Colomer sobre la literatura infantil del segle XXI. Aquests estudis els compagina amb la tasca de professora associada a la Universitat Autònoma de Barcelona, amb la de coordinadora del màster online en literatura infantil i juvenil i amb la d’investigadora dins del grup de recerca GRETEL i de la Junta Rectora de l'Associació de Mestres Rosa Sensat.. Les seves línies d'investigació engloben la literatura infantil (0 - 8 anys) i la literatura infantil digital.


10. Narracions digitals amb realitat virtual immersiva

En aquest taller coneixerem en què consisteix la Realitat Virtual immersiva, així com quines poden ser les seves potencialitats educatives a l'aula, a nivell narratiu i creatiu. Seguidament, us oferirem uns kits, amb els que cada participant es podrà construïr el seu propi visor cardboard, per poder experimentar aquesta tecnologia immersiva in situ, amb l'ajuda del seu propi telèfon mòbil. Un cop preparats els visors, explorarem diferents eines i recursos enfocats a la creació de narracions digitals en aquests formats (tant continguts immersius de Realitat Virtual basats en fotografia 360º, com en imatge generada per ordinador). Per finalitzar, i com a mostra de les moltes possibilitats creatives existents, que tant docents com alumnes poden realitzar a l'aula, visualitzarem també una petita narració immersiva en format vídeo 360º, a tall d'exemple.


Aquest taller anirà a càrrec d' Alicia Cañellas (@acanelma), llicenciada en Pedagogia i fundadora d'aCanelma (http://www.acanelma.es), una empresa centrada en la creació i el disseny de continguts per l'àmbit educatiu, editorial i empresarial/institucional; cofundadora també d'All VR Education (http://www.allvreducation.com), una iniciativa que apropa el tàndem "Realitat Virtual immersiva i Educació" (@all_vr_edu).