Autors i Autores

Pep Albanell (Joles Sennell)

Coberta de El Donociment

El Dinociment.

Edat de lectura

Amb El Dinociment, el lector primerenc gaudirà d'una història fantàstica dins d'un context marcadament ecologista. La seva estructuració en deu capítols breus i els dibuixos que il·lustren la història -a cura d'Àngels Comella- fan que el lector s'identifiqui progressivament amb els personatges i que avanci, conjuntament amb ells, en la resolució dels conflictes que se'ls presenten.

Argument

La dedicatòria que encapçala el llibre explicita que Joles Sennell va establir la base argumental de la novel·la conjuntament amb els nois i les noies d'una escola del Moianès.
Amb una clara intenció de connectar la realitat amb la fantasia, l'autor situa l'acció al Moianès, concretament al bosc de Zer. Aquest bosc té la particularitat que solament s'hi fan cinc camacurts (una espècie de bolets) durant tot l'any. Com tots els habitants del bosc, els camacurts temen tres coses: les sequeres, els incendis forestals i el Dinociment. Aquest darrer és un ésser monstruosament immens i destructor, compost de ferro, formigó, asfalt, cautxú i plàstic.
Quan l'arribada del Dinociment al bosc sembla imminent, l'actitud resignada dels seus habitants evoluciona cap a una actitud combativa i s'organitza una assemblea general per a coordinar esforços i resoldre el problema. Després de moltes elucubracions, i amb l'objectiu de trobar una solució respectuosa amb l'ecosistema, els camacurts decideixen lliurar-se al monstre. Malgrat tot, els seus esforços són infructuosos i hauran de canviar de tàctica per salvar-se de la destrucció.
L'ajut de l'Arc de Sant Martí, com un símbol de pau, serà un element clau en la superació del conflicte. Quan es descobreix que la font del problema rau en la presència d'una tènia a l'estómac del frenètic monstre, se n'accelera la resolució amb un pacte entre totes les parts implicades.

Tema

La novel·la parteix de la necessitat de solucionar un conflicte que sembla indefectiblement irresoluble. Tota la comunitat es troba en perill imminent i cal aturar l'inevitable. Les actuacions individuals resulten infructuoses i l'única actuació vàlida és la solidaritat entre els habitants de Zer.
De la mateixa manera que passa a la vida real, la llum per a resoldre un conflicte es troba anant a l'arrel d'aquest per tal d'erradicar-lo. Així, les diferents parts que hi intervenen han d'adequar les seves accions i saber conviure amb la comunitat.

Personatges

La descripció del Dinociment com un ser irreal, totalment impossible però fàcilment imaginable, fa que aquest es converteixi en una amenaça possible en la ment del lector. A l'inici de la història, el Dinociment és presentat com un personatge fantàstic, temible i llunyà alhora. Tanmateix, el lector, com els habitants del bosc, el veu com un element amenaçador, desestabilitzador i destructor des del primer moment que apareix.
A l'estil d'una faula, l'autor ens presenta uns habitants del bosc rics en enginyoses però infructuoses propostes per aturar el Dinociment, aquest ésser irracional i destructor.
L'actuació decidida i incondicional dels camacurts destaca davant la prudència d'alguns animals atemorits per la situació. L'Arc de Sant Martí, amb el seu tarannà pacífic i l'ús d'una hàbil estratègia, aconseguirà donar un tomb al conflicte i fer viable una solució.

Suggeriments didàctics

1. Per a preparar el lector en la comprensió del text cal situar-lo en el marc en el qual es mouen els personatges: el bosc. L'ecosistema fa possible l'equilibri entre tots els organismes que l'habiten, i la seva conservació és fonamental per a garantir-ne l'existència.
És convenient, doncs, que els nens i les nenes, abans de llegir, expliquin oralment què entenen per ecosistema, quins elements hi intervenen i la necessitat del seu equilibri. La interacció entre els coneixements previs dels lectors sobre l'ecosistema ajudarà a construir un marc comú idoni per a començar la lectura.

2. Observar les il·lustracions de la novel·la abans de llegir-la i comentar oralment qui són, com són i què fan els personatges que hi apareixen farà possible que el lector especuli sobre l'argument de la història. De la mateixa manera, l'anàlisi del títol també serà un bon suport per a formular aquestes prediccions.

3. Després de cada capítol convé que els lectors construeixin les seves hipòtesis sobre com resoldrien els diferents moments del conflicte. D'aquesta manera els ajudarem en la construcció mental de la història.

4. La brevetat dels capítols i el diàleg ric i variat entre els diferents personatges fa que sigui una obra òptima per fer l'adaptació teatral d'algun capítol i el posterior treball oral.

5. Els lectors poden fer volar la imaginació i crear els seus propis personatges fantàstics. Hauran d'inventar-los un nom i descriure'n les principals característiques. El mateix nom del Dinociment i les seves característiques (és gran com un dinosaure i està fet de ciment) poden ser un bon estímul per a les seves creacions.

6. Joles Sennell està interessat a conèixer l'opinió dels seus lectors y lectores. Els nens i les nenes de ben segur que voldran saber quins motius el van impulsar a escriure aquesta novel·la, quin és el personatge que més li va costar de crear o, simplement, voldran comentar altres possibles finals de la història que hagin pogut imaginar. Per fer-ho, es pot preparar entre tot el grup una breu entrevista a l'autor i convidar-lo a visitar el centre.