Autors i Autores

Ricardo Alcántara

Coberta de La ronda de cada dia

La ronda de cada dia.

Edat de lectura

Ricardo Alcántara presenta, a través de la paràbola de l'enfrontament entre gats i gossos, dues facetes de la naturalesa humana que s'han manifestat al llarg del temps en circumstàncies diverses: la dels col·lectius que lluiten per la justícia social i la d'aquells que actuen només moguts per l'ambició del poder.

La ronda de cada dia és una lectura molt instructiva per a nois i noies entre 9 i 12 anys. Els comportaments dels protagonistes poden ser aplicats a altres esferes de la societat, cosa que pot ser útil a l'alumnat per a la comprensió de la societat mateixa.

Argument

A la ciutat de Celobert hi conviuen animals de tot tipus, sobretot gossos i gats. Els gossos ocupen la part alta de la ciutat i el gats, la baixa, prop del port. No hi ha ni amos ni lleis, però tot canvia d'un dia a l'altre. La colla dels gats, formada per l'Ignasi, la Celest i el Pau, tenen un grup musical. Davant la dificultat de continuar assajant al capdamunt d'un edifici abandonat, decideixen anar a tocar a una fàbrica de paper, on disposaran de més espai.

Simultàniament, els gossos amb el Kiko al davant, acompanyat del Menut tenen la mateixa idea. Volen abandonar el seu lloc de reunió habitual, un dipòsit de ferralla, per trobar-se a la fàbrica de paper. El conflicte d'interessos està servit. El cap dels gossos, però, no vol cap enfrontament amb els gats. El Menut, gelós pel protagonisme del seu amic, comença a manipular els altres gossos per aconseguir ocupar el lloc del Kiko. Només cal que esperi el moment oportú per tirar endavant la traïció que ha ideat. I l'ocasió arriba: el Kiko es reuneix amb l'Ignasi per negociar la distribució dels espais de la fàbrica de paper entre els gossos i els gats, però el Menut els descobreix i acusa el seu company d'haver traït tota la colla.

A partir d'aquest moment, els disbarats que fa el Menut són constants. Finalment aconsegueix el seu objectiu, tot i que amb males arts. Amb el poder que ha obtingut, es creu amb el dret d'actuar sense tenir en compte res que no sigui el seu caprici. El despotisme del Menut no coneix límits. La comunitat de gossos i gats, però, no es queda amb els braços plegats.

Tema

Ricardo Alcántara vol mostrar als lectors de La ronda de cada dia les arrels de la injustícia social. El poder és l'objectiu d'uns individus que no s'aturen davant de res per aconseguir-lo. Els sotmesos, en aquest context, no tenen cap dret. La traïció, l'abús dels forts, l'ambició desmesurada provoquen situacions en què les vides, ja sigui dels animals o de les persones, deixen de tenir cap importància.

Al costat de l'ambició, però, sorgeix una solidaritat que sovint es manifesta quan s'arriba a situacions límits en què els drets més elementals són vulnerats. Són la cara i la creu d'una mateixa moneda.

Personatges

L'Ignasi és un gat atigrat, amb les orelles curtes i les potes llargues. Toca la guitarra en el grup de gats i n'és el cap de la colla. De bon començament, veu amb desconfiança la possibilitat que els gossos i els gats puguin tenir bones relacions. S'esforça en tot moment perquè l'amistat prevalgui per damunt de cap altra consideració. L'Amanda, la seva mare, vetlla sempre per la seguretat de l'Ignasi. És tendra, protectora i, alhora, decidida. No dubta a exposar-se a tots els perills quan ha d'actuar per recuperar el seu fill.

La Celest és una gata blanca i negra. Els seus ulls són verds, rodons i enlluernadors. Té uns llargs bigotis. És una gata bonica de debò. La simpatia que té per l'Ignasi es va convertint a poc a poc en un amor veritable. Un dia se li acut la idea de buscar un local més gran perquè assagi el grup musical dels gats, del qual és la cantant. A partir d'aquí comencen tots els problemes. El Kiko és un gos sense raça definida. És alt, fort i ben plantat. El tret que més destaca del seu caràcter és la noblesa. És el cap de la colla dels gossos i, ja de bon començament, té un problema d'autoritat davant els altres gossos, els quals pensen que és massa tou per tirar endavant un enfrontament directe amb els gats. No vol barallar-s'hi, sinó pactar un acord que satisfaci els dos bàndols.

El Menut aprofita el descontentament dels gossos per trair el Kiko, el seu amic. Fingeix ser-li fidel quan, al contrari, mou tots els fils per desprestigiar-lo i aconseguir el poder sobre la colla de gossos. Ho té fàcil, perquè el Kiko confia cegament en el seu fals amic. El Menut compta amb la col·laboració de Patac, un goril·la fort i curt de gambals, que, juntament amb un ximpanzé, un senglar i dos ases, serà capaç de dur a terme les actuacions més mesquines per aconseguir el seu propòsit.

Suggeriments didàctics

1. L'argument de La ronda de cada dia té un paral·lelisme clar amb la història de les mares de Mayo argentines. Els alumnes han de buscar informació sobre aquest episodi històric i posar-lo en relació, sobretot, amb el personatge de l'Amanda, la mare de l'Ignasi. Un cop els nois i les noies s'hagin documentat, han d'escriure un article periodístic explicant amb detall un dia qualsevol de protesta a la plaça de Mayo de Buenos Aires.

2. Els animals són protagonistes habituals de les novel·les de Ricardo Alcántara; l'escriptor se'n serveix per mostrar els vicis i les virtuts de les persones. En la cultura occidental, aquest procediment ha estat utilitzat de manera molt habitual. Per comprovar-ho, els nois i les noies han de consultar textos d'Isop, de La Fontaine i dels bestiaris medievals catalans (en una versió actualitzada). Després de llegir-ne una selecció a classe, han de discutir les semblances i les diferències amb els tipus de personatges que hi ha a la novel·la.

3. Per preparar la visita de Ricardo Alcántara al centre, els nois i les noies poden redactar un diàleg entre un gat i un gos que es troben al carrer i decideixen deixar de banda les antipaties que des de sempre els han caracteritzat. Escenificar el diàleg davant l'escriptor és una bona manera de donar-li la benvinguda.

4. A cada classe, sempre hi ha algun noi o noia o més d'un que tenen animals a casa. Es tracta que expliquin quins animals són, com es diuen, com els tracten o què fan amb ells quan surten de vacances. Posar en comú les diferents experiències ha de servir per dibuixar un retrat de les relacions entre animals i persones.

5. Per enriquir el lèxic relacionat amb el món dels animals el professor o la professora pot organitzar una activitat a classe que permeti als seus alumnes d'aprendre a consultar un diccionari visual. Els nois i les noies han d'avaluar quines són les paraules que ja coneixien de les làmines que han escollit i pactar quines han d'incorporar al seu vocabulari.

* * *

Altres publicacions:

  • Barcelona: Edebé, 2005.