Autors i Autores

Jaume Cela

Una troballa sorprenent.

Il·lustracions de Werner Thöni-Hortal. Núm. 34 de la col·lecció La Galera grumets.


Edat de lectura

Els nens i les nenes a partir de vuit anys se sentiran atrets per les aventures que viu l'Oriol, el protagonista i alhora narrador de la història. L'estructuració de la novel·la en capítols breus i les il·lustracions de Werner Thöni-Hortal que acompanyen el text fan que els lectors primerencs puguin seguir el relat amb facilitat.

Argument

Tot l'argument es construeix sobre un fet insòlit, sorprenent, fantàstic. La història comença quan l'Oriol baixa la bossa de les escombraries al carrer i, en obrir la tapa del contenidor, s'hi troba un cocodril que, amb uns ulls ben oberts, li diu: "Vull venir amb tu."
A partir d'aquest moment, i acompanyat de la seva germana gran, la Joana, la seva vida gira al voltant del cocodril, en Dentetes. Amb gran destresa, els dos germans aconsegueixen convèncer els pares que la bestiola visqui a casa fins que l'hagin de portar al zoològic. De mica en mica, sense adonar-se'n, tota la família es troba embolicada en situacions insòlites i divertides, de les quals intenten sortir dignament. Un dels moments més emocionants de la història és quan l'Oriol, amb la col.laboració d'en Dentetes, decideix ajudar els seus cosins, la Diana i en Pau, a espantar el veí que sempre està queixós del soroll que fan quan juguen al jardí.
Després de comprovar que el cocodril, ja massa gran, no podia continuar vivint amb l'Oriol i la seva família, decideixen buscar-li un lloc més idoni. El final de la novel·la, però, és tan imprevisible com l'inici: "Vaig anar cap a la cuina i vaig obrir la nevera. La vaig tancar de cop. [...] Em vaig quedar de pasta de moniato quan vaig veure el que hi havia dins la nevera."

Tema

Cela ens presenta una realitat alterada per un element sorprenent i atractiu per al lector: la troballa d'un cocodril al contenidor de les escombraries. Amb aquesta tècnica, l'autor aconsegueix que el lector desitgi ser l'Oriol, és a dir, que s'identifiqui amb el protagonista de la novel·la i l'acompanyi en la presa de decisions davant les situacions conflictives que se li presenten.
El món dels adults, sovint hostil i censor, canvia en la mesura que el nois parlen amb els pares i planegen estratègies per aconseguir allò que volen (viure amb en Dentetes, rentar-li les dents, fer la funció de Sant Jordi a l'escola, ajudar els cosins, anar a Espinelves amb el cocodril...). L'Oriol, acompanyat de la seva germana i dels seus amics, descobreix, de mica en mica, com és el món dels adults i aprèn a viure-hi.
Amb aquesta novel·la, Cela ens demostra que no cal situar els personatges en mons fantàstics o allunyats de la civilització perquè el lector se senti immers en una aventura. El paisatge urbà és també un bon entorn perquè l'autor transmeti al lector la seva capacitat de sorprendre's.
Més que del tema de la novel·la es pot parlar de la filosofia de l'autor a l'hora d'escriure l'obra. Aquesta queda resumida en el fragment següent: "La vida té cops amagats. És plena de situacions divertides que, moltes vegades, no acabes de saber mai com han pogut passar." (p. 110)

Personatges

Jaume Cela construeix un univers de personatges fets a la mida del lector. El narrador-protagonista de la història és l'Oriol, un nen com n'hi ha molts, que viu a casa amb els seus pares i amb la seva germana gran, la Joana, i la seva germana petita, la Núria.
El protagonista, amb l'ajut de la Joana, resol situacions de conflicte que el portaran a aprendre com funciona el món dels adults. Conseqüentment, la Joana exerceix de germana gran, però al contrari del que passa a vegades amb les germanes grans, sempre l'ajuda com si fos una amiga.
Dins d'aquest context general, els pares, l'àvia, els professors i altres personatges configuren el món dels adults. Cal destacar l'actitud comprensiva dels pares i dels professors enfront de la d'alguns adults, sovint hostils al món dels infants.
Els amics de l'escola i els cosins, partícips de tot allò que envolta l'existència d'en Dentetes, completen el cercle de relacions personals que marcaran l'actuació de l'Oriol.
No hem d'oblidar la presència d'en Dentetes, un cocodril que apareix en un entorn que li és aliè, la ciutat. És per això que, l'animal esdevé un personatge imprevisible i, per tant, capaç de provocar les situacions més impensables. Cela ens presenta un animal fantàstic que pot parlar amb els ulls, ballar o actuar i que, de fet, es converteix en pont entre el món fantasiós del infants i el món real dels adults. En resum, en Dentetes és el personatge que convida a fer volar la imaginació dels lectors tot contestant la pregunta: què passaria si...?

Suggeriments didàctics

1. En l'ultima part de l'obra ("Parlem d'aquest llibre"), Jaume Cela parla del procés d'escriure i del lector com la peça clau d'aquest procés. En aquest escrit, l'autor adreça una carta als lectors en la qual, de manera planera, explica el motiu que l'empeny a escriure i a partir de quins elements crea una història.
La lectura d'aquest text pot obrir les portes a molts camins creatius diferents: el contingut de la carta desvetlla la curiositat del lector per la vida de l'autor i, el que és més important, li forneix les claus per entendre'n l'obra. L'intercanvi d'opinions dins l'aula sobre els diferents personatges, sobre com es resolen les situacions insòlites o sobre l'actitud dels adults de la novel.la fa que els nens i les nenes esdevinguin, sense adonar-se'n, lectors crítics.

2. El contingut de la carta permet de fer exercicis breus que ajudin a generar idees per a crear històries. Entre tots els alumnes, es fan dues llistes a la pissarra: una amb noms de receptacles (pot, contenidor, sabonera, capsa de música, calaixera, cofre, estoig, gàbia...) i l'altra, amb noms d'animals coneguts (girafa, foca, mosca, mico...). Després, per parelles, es relaciona un receptacle amb un animal (la foca amb la sabonera; el mico amb la calaixera...), de manera que la fórmula resultant pugui arribar a provocar una situació sorprenent, i s'escriu el que seria l'inici d'una història (unes 5 línies, aproximadament). Per acabar, es poden desar les diferents presentacions en una carpeta i utilitzar-les en el taller d'escriptura per ajudar els nens i les nenes a produir textos.

3. Els lectors, en grups de sis, poden preparar la lectura expressiva del capítol "Negociacions difícils". Després en poden preparar l'enregistrament amb els efectes sonors pertinents per a ser escoltat com si fos un capítol d'una novel·la radiofònica. Es pot triar la versió més ben interpretada i cedir-la a la biblioteca del centre perquè serveixi per animar altres companys i companyes a llegir el llibre.