Autors i Autores

Enric Larreula

Brillant.

Edat de lectura

El tema -la història d'un gos perdut-, l'extensió (152 pàgines) i els personatges -nens i nenes, o nois i noies, segons com es miri, en edat preadolescent, que estan fent sisè de primària- fan de Brillant una obra recomanable per a estudiants a partir dels 10 anys, perquè tant ells com elles es poden sentir identificats, en algun moment de la novel.la, amb els protagonistes.

Argument

Una colla de nois i noies, amics de l'escola i amics també de cap de setmana i vacances, troben un gos al carrer, abandonat. L'agafen, el porten al veterinari, li construeixen una caseta, li donen de menjar... Però un dia el gos desapareix. La colla d'amics fa tot el que pot per trobar el Brillant: escrits als diaris, telefonades als programes de ràdio, preguntes a les botigues i als veïns...
Finalment troben el Brillant, després d'haver aconseguit el suport dels pares i d'haver viscut una gran aventura.

Tema

A la novel.la Brillant hi ha força temes interessants per a tractar, perquè estem parlant d'una novel.la realista i, per tant, que és a prop dels lectors i lectores, encara que siguin adults.
El tema principal és el dels animals, centrat, en aquest cas, en els gossos: gossos abandonats, cura dels animals domèstics, animals (gossos) salvatges...
Un segon tema no menys important és el de la relació entre els nois i noies d'aquesta edat (11 o 12 anys): què pensen, què volen, què són capaços de fer quan creuen en alguna cosa, amors, inconsciència...
Altres temes no gens menyspreables són també la relació entre pares i fills en una edat que comença a ser conflictiva; problemàtica, o no, de tenir els pares separats; relació entre germans grans i petits; estimació als animals; població autòctona i població immigrant -els gitanos, la seva manera de viure (en aquesta novel.la, nòmada)-; unió de forces ciutadanes per trobar un noi perdut; amors, amistat; canvi urbanístic dels pobles o ciutats durant l'època franquista...

Personatges

Podríem dir que el protagonista és l'Eloi, un noi que està fent sisè de bàsica en una escola qualsevol. Els altres personatges giren al seu voltant. De tota manera, els protagonistes són el grup d'amics i els gossos. Al costat de l'Eloi hi ha en Marc (en "Galtes"), personatge que serveix per tractar temes com els nois o noies que són un xic més grassos o refets del compte, cosa que no impedeix que sigui el millor amic de l'Eloi.
La Isona és la germana, més petita, de l'Eloi. Amb ella, podem entrar en el món dels més menuts i comprendre'n les actituds.
I acaben de completar el grup les dues noies que van a la mateixa classe que en Marc i l'Eloi: la Laura i la Núria, que està enamorada de l'Eloi i que passa totes les vergonyes hagudes i per haver davant d'ell.
També valdria la pena tenir en compte altres personatges secundaris: el col.lectiu dels pares, dels mestres, dels adults en general...
I el Brillant, un gos negre que sembla que porti mitjons (perquè té les puntes de les potes de color blanc)i que ens ajuda a entendre una mica més el món dels animals, tant entre ells com la seva relació amb les persones.

Suggeriments didàctics

1. El fet que el tema bàsic de la novel.la sigui la història d'un gos, un bon treball per a realitzar amb els alumnes de l'aula seria fer-los inventar una història relacionada amb algun animal que ells coneguin, ja sigui perquè el tenen a casa o per altres circumstàncies. A banda de la part lingüística, i tenint en compte que l'Enric Larreula havia estat dibuixant, es pot fer també un dibuix de l'animal protagonista de la seva història.

2. A la novel.la apareixen les primeres angoixes de la preadolescència. Molt nois i noies, en aquesta edat, comencen a fer un diari. Val la pena proposar-los de fer-ne un -encara que no hi expliquin la seva història real- on quedin paleses les relacions amb els seus amics i amigues, amb els seus pares, amb els seus mestres o professors... Aquest diari pot ser la feina quotidiana durant un crèdit.

3. A Brillant s'expliquen els canvis que han sofert algunes (moltes) poblacions en els darrers anys. Es pot fer un treball d'investigació de la localitat de l'alumne: com ha canviat la població en els darrers quaranta anys, evolució de l'edificació massiva, tipus d'habitatges, etcètera.

4. Tot i que els protagonistes es mouen en un ambient de classe mitjana, el Brillant, el gos protagonista, topa amb el col.lectiu dels gitanos. Pot ser un bon motiu per fer una reflexió conjunta (debat, conferència...) sobre les diferents cultures que hi ha a Catalunya, tenint en compte, sobretot, la localitat on es troben els alumnes.

5. L'Eloi, el noi que troba el Brillant, passa tota una aventura, tant per localitzar el gos com per poder tornar amb els de casa seva. A partir d'aquest fet, els nois i noies poden elaborar un guió, amb l'ajuda dels mestres o professors, que serveixi de pauta per narrar un fet similar. Es pot escollir el millor guió i intentar de fer-ne un enregistrament en vídeo, per exemple.