Autors i Autores

Miquel Rayó

Coberta del llibre Les ales roges.

Les ales roges.

Edat de lectura

La contraportada del llibre indica "per a lectors a partir de deu anys". Probablement, l'edat ideal de lectura d'aquesta obra sigui entre els 10 i els 14 anys, tant les característiques dels protagonistes - dos al·lots amb els quals el jove lector s'hi identificarà fàcilment- com per la manera com es desenvolupa la trama i l'estil del text, planer i directe, amb un punt d'humor.

Argument

N'Andreu, un al·lot grassonet i urbà, passa les vacances de Pasqua a una caseta del Salobrar, on el seu oncle treballa com a garriguer. Allà coneix en Jordi, el fill de la propietària de la finca, que l'introdueix en els secrets del bosc i els aiguamolls: observen els ocells, les plantes, corren per la platja, s'acosten als animals, descobreixen nius, col·laboren amb els ornitòlegs... Però també s'assabenten que aquesta natura verge i salvatge és en perill a causa de la voracitat dels urbanitzadors i la complicitat de les autoritats. Quan la mare d'en Jordi, ben a desgrat, ja és a punt de cedir a les pressions, els dos al·lots demanen ajut als ecologistes i junts aconsegueixen aturar el projecte.

Tema

El tema és ben clar: posar de manifest la necessitat de lluitar conjuntament per tal de preservar la naturalesa i especialment aquells espais que, per les seves característiques, constitueixen ecosistemes valuosíssims, hàbitats insubstituïbles d'animals i plantes.

Com a subtemes podríem esmentar l'amistat entre els dos protagonistes, una amistat recent però fonda i lleial; la corrupció de les autoritats i la seva poca consciència ecològica i, també, les pressions a què es veuen sotmesos els propietaris que no volen urbanitzar llurs finques.

Personatges

La novel·la presenta un protagonisme compartit entre n'Andreu i en Jordi, dos al·lots d'aproximadament deu anys, molt diferents entre ells però, alhora, complementaris. N'Andreu és un al·lot de ciutat, bon jan, que es meravella de descobrir tots els tresors naturals que el Salobrar amaga. En canvi en Jordi és un personatge perfectament integrat en el medi natural on viu. Lliure i silvestre, gairebé com un animalet del bosc, coneix pam a pam tot l'indret i no concep la vida sense una estreta vinculació amb la natura. Malgrat ser tan diferents, entre ells s'estableix una relació d'amistat i complicitat, a vegades una mica de mestre i deixeble, perquè a través d'en Jordi n'Andreu -i els lectors- podem conèixer la riquesa i varietat de l'entorn.

Entre els personatges adults podem distingir entre els positius i els negatius, segons la relació que mantenen amb la natura. Els primers són els partidaris de conservar i protegir el medi natural: l'oncle garriguer, la mare d'en Jordi -propietària dels terrenys- i els ecologistes. En el segon grup hi ha el representant de l'empresa constructora i el batle del municipi. Els personatges adults estan poc detallats i de cada un d'ells l'autor només en destaca un o dos trets essencials, indispensables per al desenvolupament de la novel·la: l'amor a la natura del garriguer, la fermesa de la propietària, l'avidesa del constructor, etc.

Suggeriments didàctics

1. Aquesta novel·la situada en un indret verge de la costa mallorquina, pot ser un bon punt de partida per a treballar amb els alumnes nombrosos aspectes de ciències naturals: què és un salobrar, com són els ocells dels aiguamolls, d'on vénen i com viuen les "ales roges", quins animals hi ha a la garriga i quins costums tenen, etc.

2. És també un llibre excel·lent per encetar a l'aula el tema de la conservació de la natura i apropar-se a la tasca dels grups ecologistes que treballen en aquesta línia. Des de l'escola, ens podem posar en contacte amb alguns d'aquests grups i demanar-los documentació, que venguin a fer una xerrada explicativa a l'escola, que aportin suggeriments i propostes per tal que els alumnes puguin contribuir a aquesta tasca, etc.

3. Des de la vessant més literària, hi ha també diverses possibilitats de treball. Alguns capítols s'inicien amb una carta de n'Andreu als seus pares on els conta com li van les vacances al Salobrar. Podem imaginar el cas contrari: n'Andreu convida en Jordi a passar un quants dies a la ciutat i allà li fa de guia. Aleshores, en Jordi escriu a sa mare i li explica tot allò que li ha vengut de nou de la vida urbana. Cada alumne escriurà almenys una carta que serà exposada o llegida a classe.

4. Al llarg del llibre trobam diverses descripcions d'ocells i mamífers que habiten aquesta zona humida. Per exemple, la matinada que n'Andreu descobreix els flamencs, l'autor ens els descriu així: "Els flamencs eren desmanegats i gràcils alhora, amb aquelles cames llargues que semblaven a punt de trencar-se; amb el coll serpentí; amb el bec descomunal, com una sabata girada, amb el qual grataven el fons del fang consirosament i el removien per obtenir-ne el menjar..."

A partir de l'observació directa o de la informació obtinguda a través d'una guia de camp, podem demanar als alumnes que elegeixin un ocell i en facin primer una descripció de caràcter científic i després una altra de caire més literari, usant -com fa l'autor- l'adjectivació suggeridor, les comparacions il·lustratives, etc.

5. Miquel Rayó és un autor al qual agrada el contacte directe amb els lectors. Una opció ben interessant és convidar-lo a l'escola per parlar dels seus llibres en general i del que els alumnes han treballat en particular, per organitzar un debat sobre el tema que planteja aquest llibre o sobre l'ofici d'escriptor, el plaer del lector, etc. Si això és complicat, sempre ens podem posar en contacte amb ell a través de la correspondència convencional o el correu electrònic i fer-li arribar les nostres opinions, propostes, suggeriments o treballs derivats de la lectura de la seva obra.

* * *

Altres publicacions:

  • Barcelona: La Galera, 2007.