Autors i Autores

Antoni Lloret

Física pop. Una expedició al microcosmos.

Edat de lectura

Els temes de física tractats, el nivell de llengua, així com els tecnicismes que lògicament són nombrosos donat el caràcter d'obra científica de divulgació, fan que la seva lectura estigui especialment adreçada a adults o joves a partir dels 17 anys, interessats a ampliar i actualitzar els seus coneixements sobre el microcosmos i l'Univers de les galàxies.

Estructura

La interessant presentació a càrrec de J. M. Castellet i el valuós pròleg del mateix Antoni Lloret encapçalen el llibre, que té de quatre parts ben diferenciades, cadascuna de les quals inclou diversos apartats que consten de textos en els quals el lector troba informacions sobre temàtiques relacionades amb la matèria i l'Univers. Pel seu interès i actualitat, en remarquem algunes: la individualització d'una partícula, les fonts de partícules (la radioactivitat, els raigs còsmics, les fonts artificials de partícules...), l'expansió de l'Univers, l'origen i la forma de l'Univers, el model cosmològic big bang i la formació de les galàxies.

Tema

Analitzar la temàtica d'un llibre en aquest cas una novel.la implica endinsar-se en la intenció de l'autor, en allò que queda ocult sota la trama, però que constitueix la veritable essència de l'obra. En aquest llibre l'autor manifesta una doble preocupació: la voluntat de sensibilització dels ciutadans per conèixer els orígens i el funcionament del que els envolta i d'ells mateixos, i la voluntat de contribuir que es pugui tractar en català qualsevol tema del món de la ciència i la tecnologia actuals.

Així mateix, l'autor considera que l'extraordinari desenvolupament de la Ciència i la Tecnologia al llarg del segle XX fa que hi hagi inevitablement una desproporció entre els actuals coneixements culturals i els continguts transmesos en els ensenyaments secundaris. Amb la publicació de lectures com aquesta, vol afavorir l'interès per actualitzar els coneixements, tal com ell mateix ho explica en el llibre:

"En el cas de l'exploració del món microfísic, el desenvolupament és un dels més espectaculars de la nostra època, per no dir dels instants presents. Sense cap dubte, hom explicarà en el futur que durant la segona meitat del segle xx la majoria de les partícules «elementals» i llurs interaccions foren descobertes i estudiades i que es va iniciar l'exploració de l'interior del nucleó.

No podem, per tant, restar insensibles i indiferents a un aspecte particularment interessant de la nostra època i cal facilitar al màxim la incorporació d'aquest coneixement a la cultura general.

La nostra Física Pop no és, doncs, altra cosa que una petita temptativa en aquest sentit. He abandonat el terme de vulgarització perquè ha esdevingut completament desprestigiat a causa dels excessos de certa premsa que ha pretès divulgar la Ciència sense cap mena de rigor. Potser el nom Física Pop no és gaire apropiat, però en tot cas és divertit.

Una de les crítiques que se solen fer a propòsit d'aquest tipus d'obres és que distribueixen una cultura no operacional, en el sentit que, un cop l'obra llegida, el lector serà incapaç de resoldre cap problema que la Física planteja. És cert: si hom s'interessa a treballar en el domini de la Física aquest tipus de llibre és insuficient, però també és cert que és l'única possibilitat per a un no-especialista de poder tenir una visió general d'un dels panorames de la Ciència."
(pàg. 12)

Suggeriments didàctics

1. La biblioteca d'aula i la del centre són un bon estímul per a la lectura. Els nois i les noies necessiten tenir a l'abast un seguit de llibres per a buscar-hi textos i informacions diverses. A partir de l'adquisició de nous llibres al voltant d'un tema de física del qual volem ampliar els coneixements, podem actualitzar el fitxer dels llibres i revisar el funcionament del servei de préstec. És important que les biblioteques d'aula i de centre disposin d'una quantitat suficient de llibres de consulta de temàtiques variades.

Per a posar a punt les vostres biblioteques, us poden ser d'utilitat les activitats detallades al capítol i "Per començar, una biblioteca" del dossier Aproximació a la ciència-ficció (J. Carbó, D. Cirici, N. Pradas), del Seminari El gust per la lectura, 1997-1998. (Cerdà, M i Puig, M. Aproximació a la ciència-ficció (J. Carbó, D. Cirici i N. Pradas). Barcelona: Departament d'Ensenyament. Direcció General d'Orientació Educativa. Servei d'Ensenyament del Català).

2. La lectura fragmentada d'aquesta obra permet, a partir dels 16 anys, organitzar treballs complementaris entre diverses matèries del Currículum (Llengua, Història Contemporània i Física). Per exemple, els textos que configuren la presentació i el pròleg són idonis per extreure una primera impressió d'algunes de les característiques dels anys seixanta i setanta a Catalunya i a la resta de l'Estat espanyol, anys durant els quals l'autor va dur a terme les seves primeres investigacions. La seva lectura pot suggerir una primera pluja d'idees sobre la situació social i política del moment i els efectes que tingué en el nostre país el desenvolupament de la ciència i, més concretament, les investigacions i les publicacions d'Antoni Lloret.

3. També com a treball de lectura fragmentada de l'obra, la quarta part "Del microcosmos a l'Univers de les galàxies" permet contrastar aquests textos amb altres informacions actuals obtingudes de llibres, revistes, diaris, Internet...
Es poden formar grups de quatre alumnes que basin la seva recerca d'informació en un dels temes o subtemes tractats per l'autor: els estats de la matèria, l'expansió de l'Univers, l'origen i la forma de l'Univers, els cossos celestes, el model cosmològic big bang, la formació de les galàxies...

4. L'organització a l'aula de debats, col.loquis i taules rodones al voltant d'un dels temes investigats permet que els alumnes hagin d'expressar oralment els seus coneixements i que contrastin les seves opinions amb les de la resta de companys i companyes.

5. La millor biografia d'un escriptor sempre és la seva obra. Tanmateix, és probable que, després de la lectura del llibre, alguns alumnes vulguin obtenir més informació sobre l'autor. La recerca a la biblioteca del centre i la del barri d'altres llibres d'Antoni Lloret, i la lectura de les contraportades, pròlegs, introduccions als llibres, així com la consulta a la Gran Enciclopèdia Catalana, permetrà configurar la trajectòria professional de l'autor. Cal recordar que en aquest tipus de recerca només són significatives aquelles dades que poden ajudar a comprendre millor la seva obra.

6. Després de la lectura de l'obra de l'autor i d'haver realitzat per grups algun dels treballs de recerca suggerits en els apartats anteriors, els nois i les noies poden preparar un qüestionari amb totes aquelles preguntes que voldrien que contestés el mateix Antoni Lloret. És convenient agrupar les qüestions per temes com, per exemple, dades rellevants sobre la seva biografia, els seus treballs de recerca en el camp de la física nuclear, la situació actual de la llengua catalana en l'àmbit científic, preguntes sobre l'obra o els textos llegits, la seva activitat actual...