Autors i Autores

Anna Vila

Qui fa ballar la geganta.

Edat de lectura

Aquests és un dels llibres que té una edat de lectura indefinida, però si hem de concretar es diria que és un llibre per llegir a partir dels 9 anys, i de ben segur que, si entra en una casa, també el llegiran els pares i els avis. És molt adequat per llegir a l’estiu, ja que és quan els gegants surten a passejar i és època de festes majors.

Argument

L’avi Josep ens explica com van fer la geganta Caterina i com els va arribar a ser geganter. Amb la Caterina anirem a moltes festes i coneixerem tradicions i costums de gegants i geganters. Però la Caterina no és una geganta qualsevol: és moguda, tafanera i li agrada capgirar el to de les tradicions. Però sabrem mai qui fa ballar la geganta?

Estructura

El narrador, l’avi Josep, ens explica en catorze capítols tota la història de la geganta Caterina. A través d’ells anirem descobrint la història de l’avi Josep i de la geganta Caterina. Coneixerem de prop les tradicions del món geganter i les festivitats que l’envolten: la diada de Corpus, una festa de la verema, les trobades de gegants...

Molts nens coincideixen que el final de Qui fa ballar la geganta és una mica trist i que a alguns els fa plorar. Però l’Anna Vila sempre els explica que és un final una mica trist per al lector, però feliç per a la geganta Caterina, ja que aconsegueix el que sempre havia desitjat: un gegant.

Tema

El tema principal d’aquest conte són les tradicions del món gegater. Un món molt arrelat a casa nostra i que cada vegada més va ressorgint amb més força i entusiasme. Els gegants són presents en molts dels actes festius dels pobles.

Personatges

Es podria dir que el personatge principal és el narrador, l’avi Josep, però el personatge protagonista per excel·lència d’aquest conte és la geganta Caterina. Altres personatges que formen part d’aquesta història són la família de l’avi Josep, els geganters, els nans i d’altres gegants i amics de l’avi Josep que ajuden a avançar la història.

Suggeriments didàctics

Editorial Cruïlla té un quadern de lectura que es pot fer servir per treballar aquest
llibre. Aquí va una petita mostra:

Activitats de motivació col·lectiva a la lectura

  • Les històries dels avis: Els alumnes hauran de parlar amb els avis, veïns o coneguts per tal de recordar històries de quan eren joves sobre les festes majors, els gegants, etc. Després s’aporta tota la informació al grup classe o s’escriu i s’aplega en un dossier.
  • Hi ha gegants molt balladors: Cal documentar-se sobre diferents aspectes com ara: com ballen els gegants, quan pesen, qui són els geganters, quins instruments toquen els músics que acompanyen als gegants, quina diferència hi ha entre aquests instruments i altres de caire popular... També es pot passar un vídeo sobre com ballen els gegants o escoltar-ne la música enregistrada.
  • La tradició: Antigament els gegants estaven lligats a pobles, parròquies... i sortien sobretot per Corpus i les festes majors. Cal investigar i preguntar per saber d'on arrenca aquesta tradició tan arrelada als Països Catalans, però que també es dóna en altres llocs.
  • Investiguem qui fa els gegants: Ara encara es fan gegants. Es pot preguntar qui en fa, on hi ha tallers, de quin material es fan i com... i en llegir el llibre fixar-se si la geganta protagonista s’ha construït de la mateixa manera i amb el mateix material. Es podria visitar un taller.
  • El seguici dels gegants: Els gegants acostumen a anar en parella i acompanyats de nans i caps grossos, però a vegades porten altres acompanyants. Demanar informació als ajuntaments sobre qui són aquests acompanyants i la localitat on pertanyen i després dibuixar-los o fer-ne un mural. També poden inventar-se altres animals, monstres o acompanyants.
  • La festa major: Abans les festes majors anaven lligades a l’acabament de les collites, però també s’escollia una festa major per altres causes. Investigar quines.
  • El sobrenom del protagonista: El protagonista d’aquesta història té un sobrenom. Els alumnes saben d’algú que en tingui un? Als pobles encara s’utilitzen i moltes vegades també a la classe per designar els companys. Fer-ne una llista i explicar d’on provenen; també es poden aprofitar els noms i sobrenoms per fer un arbre genealògic.
  • Frases fetes: Al llarg de tota la narració i ha un seguit de frases fetes que fan referència al món dels gegants. Trobar-les i explicar-ne el significat.

    Altres suggeriments:
  • Posar-se en contacte amb una colla gegantera i anar a fer-los una visita. Informar-se de les activitats que fan, de la manera com abillen els gegants i els nans, del que significa pertànyer a una colla gegantera...
  • En petits grups buscar informació sobre el tema en diferents llibres com ara a Gegants, nans i altres entremesos d’en Joan Amades. Extreure’n idees, dibuixos, expressions i històries dels principals gegants i nans de Catalunya i fer-ne un recull.
  • En petit grup crear una colla de nans i bèsties fantàstiques fets amb material reciclats diversos; un altre grup farà les robes, un altre els pintarà i un altre s’inventarà un nom i una història per a cada un dels éssers. Amb motiu d’alguna celebració festiva de la vostra localitat o barri, es pot participar fent una cercavila amb aquests personatges...


  • Comentaris dels lectors

    "M'ha agradat molt perquè la geganta canviava totes les tradicions i en cada capítol feia alguna malifeta, quan volia anar al mar va ser de les més bones que va fer." (Sergi Piqué)

    "... Cada vegada que teníem que deixar el llibre no volíem, perquè ens agradava molt, quan el vaig acabar vaig pensar: quin final més trist! Però m'ha encantat, igual que als meus companys." (Irene Martín).

    "Ho trobo fantàstic. Crec que amb aquest llibre t'has lluït de ple, i hi has treballat molt. Segur que continuaràs fent llibres molt més bonics i interessants." (Gerard Salvadó)

    "No et vull fer la 'pilota', però el teu llibre és molt divertit, i mentre llegeixes una pàgina ja estàs pensant en què passarà a l'altra." ( Ada Lasheras)