Autors i Autores

Maria Àngels Viladot

Coberta del llibre Estereotips socials de la dona.

Estereotips socials de la dona.

Les persones interioritzem en el nostre procés de socialització una sèrie de conceptes sobre la dona que distorsionen la imatge que tenim del col·lectiu femení. Com a conseqüència d'aquests estereotips negatius, les dones pateixen una discriminació per part de la societat que les situa en franc desavantatge respecte dels homes.

Sabem que difícilment es podrà aconseguir el ple reconeixement del dret de la dona a participar socialment en condicions d'igualtat amb l'home si no es modifiquen les creences exagerades i les conceptualitzacions errònies que es tenen sobre ella. Per tant, és important tenir constància i denunciar quines són aquestes falses imatges que la població, en el seu conjunt (homes i dones), té sobre el sexe femení.

Aquestes falses imatges sobre la dona creen una discriminació molt subtil i alhora poderosa i difícil de modificar, que es coneix com el "sostre de vidre", un "sostre" invisible que impedeix al col·lectiu de les dones el seu ple reconeixement i desenvolupament social.

La Generalitat de Catalunya va encomanar la realització d'aquest estudi per tal de conèixer i intentar modificar, mitjançant les diferents polítiques creades per aconseguir la igualtat d'oportunitats a les dones, la base de la desigualtat que pateixen les dones.

Aquest estudi és una eina que ens ofereix un coneixement rigorós i documentat sobre la situació real de la dona, però també sobre els mecanismes subtils que sustenten encara avui la seva inferioritat. A través de la seva lectura podrem conèixer, científicament, quina és la constel·lació de característiques psicològiques (estereotips) que, consensuadament, són atribuïdes com a típiques a cada sexe, i com operen els estereotips en la justificació de determinats rols per raó de sexe.