Autors i Autores

Gemma Lluch i Crespo

Antologia

"... els personatges creats per Enric Valor apareixen units al seu entorn, són coneixedors exactes de la realitat que els envolta, així les muntanyes es transformaran en cingle, rambla, sera, foia o cimal; els menjars, en torrons de Xixona, carabassat, padou de Castalla, tramussos de la Ribera, figues de Benicarló, taronges de Carcaixent, cacauets de l'horta de València, ensucrades d'Alcoi, torrat d'Elx o només tortells, massapans, llepolies; les plantes, en timó, pebrella, fenoll o ginebre. I les persones, a més de quedar-se "fetes pols" o simplement "mal", poden quedar-se "fetes un Sant Llàtzer"; podran plorar a "llàgrima viva", o quedar-se soles "com un jonc" o més alegres que "un gos amb un os". Una dona pot "sentir-se compradora" i tenir un xiquet "esparpellat com un teuladí" o "poregós com una cabra montesa"; potser es posarà "vermella com la flor del magraner" i a més de plorar "agafarà un botó", i si s'enfaden "faran cara de gos de barraca". I sabrem que "les desgràcies s'enganxen com les cireres" o que "per foc i per muller no te n'isques al carrer".

Des d'aquesta riquesa expressiva Valor col.labora en la tasca ecològica fixant expressions i portant-les a la vista i l'oïda del lector-auditor, perquè com ja hem dit, les rondalles, testimoni del parlar d'un poble, acaben sent vehicle de velles fórmules lèxiques, d'arcaismes, parèmies i comparances".

(Gemma Lluch i Rosa Serrano. Noves lectures de les Rondalles Valencianes. València: Tàmdem-Albatros, 1995)

* * *

"Molts han estat els avanços en la moderna metodologia que predomina en els estudis de narratologia des que Propp donà a conèixer el primer mètode per introduir-nos en l'estructura dels contes populars. Malgrat això, el mètode estructural de Propp fou pensat per a les rondalles i pocs mètodes actuals ens acosten a l'estructura d'aquestes de la mateixa manera. És per això, i atesa la manca d'estudis sobre les nostres rondalles, que hem pensat d'utilitzar aquesta metodologia per aplicar-la a un recull de rondalles valencianes, les rondalles meravelloses de Valor. Fer-ho, a més de donar-nos a conèixer l'estructura profunda d'unes rondalles que han creat polèmica, ens permet de comparar resultats amb els obtinguts pel mateix Propp. I si parlem de polèmica en referir-nos a les rondalles de Valor ho fem considerant els nombrosos articles i opinions arreplegades anteriors al nostre estudi que afirmaven que el fort tractament que havia donat Valor a aquests contes els havia despullat del seu valor originari: el de ser rondalles. Però tot i tenir un fort tractament literari la seua estructura profunda, pensem, resta intacta."

(Gemma Lluch. Fragment de "II - Les rondalles meravelloses de Valor", dins De princeses i herois. València: Generalitat Valenciana, 1988)

* * *

"La aproximación a la película, la realizaremos desde el modelo que Vladimir Propp propuso para estudiar los cuentos maravillosos tradicionales y con el que fijó la identidad estructural de los relatos en las diversas culturas. Recordemos que se trata de un modelo deductivo establecido a partir de la observación de los motivos que aparecían constantemente en la antología de cuentos rusos de Afanassiev. Y lo completaremos revisando si Star Wars sigue algunas de las leyes épicas que Orlik observó que cumplen todas las narraciones orales.

Los datos del análisis nos mostrarán los débitos que esta manera de contar una aventura tiene con la historia de la literatura y cómo, de la misma manera que antes hizo Walt Disney, se recurre a maneras de narrar ensayadas durante siglos por la humanidad. En la actualidad, las nuevas narraciones audiovisuales traspasan el terreno de lo escrito pero, más allá de los efectos usados, propone una vieja aventura. Tal vez por eso el autor eligió la fórmula milenaria de "Hace muchos siglos en una galaxia muy lejana...".

La diferencia es que Star Wars bebe de historias concretas de la literatura europea, de la religión cristiana o budista o de la mitología, en definitiva, de tradiciones literarias o culturales concretas. Y las integra, las rehace e inventa una nueva historia que propone al mundo y es vista por el público de todo el planeta que la adopta como nueva fuente de referencia, de conocimiento y de valores."

(Gemma Lluch. Fragment del text "Star war, una manera clásica de contar aventuras", llegit al congrés Abentura Liburuen Biltzarra Vitoria-Gasteiz, 2003)