Autors i Autores

Carles Batlle

Articles (selecció dels més representatius des de 1997)

  • La nova dramatúrgia catalana: de la perplexitat a la diversitat, Caplletra. Revista internacional de filologia, núm. 22, primavera 1997, p. 49-68. (també s'ha publicat en castellá: La nueva dramaturgia catalana: de la perplejidad a la diversidad, Estreno. Cuadernos del teatro español contemporáneo, Penn State University, vol. XXIV, núm. 2, tardor 1998, p. 39-49.
  • Pocket Dictionary of Present-day Catalan Theatre: Autors, Catalan Writing, núm. 16, juny 1999, p. 23-30.
  • A manera de manifest: Lluïsa Cunillé i Maeterlinck, El pou de lletres, núm. K-11 / 12-L, hivern 1999, p. 46-47. Amb variacions, com a epíleg, a Notes d'autor, dins Carles Batlle: Les veus de Iambu. Barcelona: Edicions 62, 1999, p. 69-76.
  • La influència de Guimerà en l'obra primerenca d'Adrià Gual, Llengua i Literatura, núm. 10, 1999, p. 21-45.
  • Escriure l'escena, escriure per a l'escena, dins Glòria Bordons i Jaume Subirana: Literatura catalana contemporània. Barcelona, UOC/Proa, 1999, p. 392-398.
  • "Lluna de neu", d'Adrià Gual: una mostra del decadentisme teatral a Catalunya (amb l'edició del text), Assaig de Teatre, núms. 18, 19 i 20, desembre 1999, p. 179-194.
  • La crítica teatral a Catalunya, Serra d'Or, núm. 481, gener 2000, p. 51-56.
  • Two theatre initiatives in Barcelona: Conor McPherson at the Teatre Romea and Goldoni at the Teatre Nacional de Catalunya, Western European Stages (New York), vol. 12, núm. 2, primavera 2000, p. 67-70.
  • Més sobre el drama relatiu: la restitució de la història i Més sobre el drama relatiu: en resposta a un article de Jordi Coca, Serra d'Or, núm. 489, setembre 2000, p. 54-57.
  • El drama relatiu, dins Carles Batlle: Suite. Barcelona, Proa, 2001. [Traducció castellana El drama relativo, dins Carles Batlle: Suite i Combat. Madrid: SGAE, 2000, p. 9-15].
  • El darrer teatre de Benet i Jornet: un cicle, dins Enric Gallén i Miquel Maria Gibert (eds.): Josep M. Benet i Jornet i la fidelitat al teatre de text. Barcelona: Universitat de Barcelona, Eumo Editorial, 2001.
  • La nouvelle écriture dramatique en Catalogne: de la "poétique de la sostraction", à la littérarisation de l'expérience, Écritures dramatiques contemporanies (1980-2000). L'avenir d'une crise. Actes du colloque des 6-7-8 décembre 2001 organisé par l'Université Paris III-Sobornne Nouvelle. Études théâtrales, núm. 24-25, 2002, p. 134-142.
  • La realitat i el joc (L'acció té lloc a Barcelona), Pausa, tercera època, núm. 20, gener 2005, p. 67-74.
  • Notes sobre la fragmentació en el drama contemporani, Pausa, tercera època, núm. 21, juny 2005.
  • Dels usos de la fragmentació en el drama català contemporani, Actes del I Simposi Internacional sobre Teatre Català Contemporani. Barcelona: Institut del Teatre, 2005.
  • Drama català contemporani: entre el desert i la terra promesa, dins L'escena del futur. Memòria de les arts escèniques als Països Catalans (1975-2005). Vilanova i la Geltrú: Edicions El Cep i la Nansa (Argumenta, 6), 2006, p. 75-102.
  • Text per al catàleg del Festival NEUE STÜCKE AUS EUROPA 2006/NEW PLAYS FROM EUROPE 2006. Theaterbiennale des Hessischen Staatstheaters Wiesbaden, juny 2006.
  • Contemporany Catalan Theatre: Between the Desert and the Promised Land, "Catalan Theatre 1975-2006: Politics, Identity and Performance", Contemporary Theatre Review, Volume 17, núm.3, Ed. Routledge, 2007.
  • Drama contemporáneo y choque de culturas (o la dramaturgia del mestizaje), dins Jornadas. Teatro y diálogo entre culturas. Múrcia: Ayuntamiento de Múrcia, 2008, p. 11-16.
  • La segmentació del text dramàtic contemporani (un procés per a l'anàlisi i la creació), dins Estudis escènics. Quadern de l’Institut del Teatre, núm. 33-34, hivern 2008, p. 13-35. Versió castellana no definitiva a Apuntes (Xile), núm. 129, 2007.
  • Apunts sobre la pulsió rapsòdica al drama contemporani, postfaci a Jean Pierre Sarrazac (ed.): Lèxic del drama modern i contemporani. Barcelona: Institut del Teatre, 2008.
  • Nova dramatúrgia catalana. Nou idees per fer balanç, dins Teatre català contemporani. Monogràfic : entorn de l'obra de Jordi Galceran, Traverses-estudis catalans. Université Paris 8, editat a Alacant, Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes, 2008. [Enllaç: http://www.cervantesvirtual.com/FichaObra.html?Ref=30801]
  • "La segmentació del text dramàtic contemporani (un procés per a l'anàlisi i la creació)", dins Estudis escènics. Barcelona, Institut del Teatre, núm.33-34, hivern 2008, p. 13-15. També disponible en línia en català i en castellà.
  • Perplexité, perspective: la relativité dans l'identité européenne, dins Théâtre fabrique d'Europe. Études Théâtrales, núm.46. 2009. Centre d'études théâtrales. UC de Louvain, p. 73-77.
  • Drama contemporáneo, perspectiva y manipulación, dins Actes del 3er col·loqui internacional "Le createur et sa critique. Manipuler et travestir", març 2010, Université Lyon .
  • "La reconquesta del real en l'escriptura dramàtica contemporània", Pausa (Barcelona), núm. 33, desembre de 2011, p. 27-44.
  • "Le théâtre turc contemporain: une écriture de la schizophrénie", dins Théâtre contemporain. Orient Occident. Montpellier: L'Entretemps, Vol. 1, 2012.
  • "A modo de doble decálogo: razones para seguir y no seguir escribiendo teatro", Cuadernos de dramaturgia contemporánea (Alacant), núm. 17, 2012, p. 9-13.
  • "Das reale im zeitgenössischen drama", Neue Stücke aus Europa (Wiesbaden), maig-juny de 2012, p. 181.
  • "Ibsen i Fosse, contemplant els fiords", Visat (PEN Català, Barcelona), núm. 14, octubre de 2012.
  • "El còmic: una dramatúrgia mestissa", Estudis Escènics, núm. 39-40, 2013.
  • "Méthode Tremendo de dramaturgie cartomancienne", dins Passage du témoin : Autour de Jean-Pierre Sarrazac, Études Théâtrales, núm. 56-57, 2013, p. 234-247.
  • "Adrià Gual, dramaturg simbolista", Serra d'Or, núm. 640, abril 2013, p. 72-76.
  • "El còmic: una dramatúrgia mestissa", dins Estudis escènics. Barcelona: Institut del Teatre, núm. 39-40, hivern 2013, p. 13-15. També disponible en línia en català i en castellà.
  • "Faules sobre el compromís i la contemporaneïtat de l’artista”, Pausa, núm. 36, 2014.
  • "Model, partitura i material en l’escriptura dramàtica contemporània: una solució, presentat al col·loqui “Drame contemporani: renaissance ou extinction?”, Université Paris-Sorbonne, 12 de octubre de 2015. Publicat en català i francès a Drama contemporani: renaixença o extinció? Barcelona: Punctum/Institut del Teatre/UPF/ Université Paris-Sorbonne, 2016. Una versió abreujada en llengua castellana es pot trobar a Pausa, núm. 37, 2015 (enllaç).
  • "L’Obrador Internacional de Dramatúrgia de la Sala Beckett (o l’obertura de la dramatúrgia catalana cap al món)”, Serra d'Or, núm. 683, novembre 2016.
  • "La identitat en crisi. Recuperació / construcció de la identitat i noves formes en la dramatúrgia contemporània", dins Dramatúrgies contemporànies per a la igualtat: autories, escenificacions, recepcions. Una visió comparatista, València. Universitat de València, 2019, ps.17-60.
  • "La cuina de l’autor", dins Carles Batlle (1995-2019). Tarragona: Arola Editors [Textos a part - Teatre reunit], 2020, p.31-38.